Pažaislis. Slenkstis

Tai viso Pažaislio komplekso kulminacija – centrinių bažnyčios durų slenkstis. Čia matomi XVII a. pabaigos techniniai ir meniniai sprendimai yra tarp pačių brandžiausių kada nors istorinės Lietuvos žemėse sukurtų. Ant sienų ir skliauto matosi iš Florencijos kilusio M. Palonio freskos, kuriančios 3D įspūdį. Jos įrėmintos baltomis stiuko skulptūromis, sukurtomis nuo Lugano ežero pakrančių kilusio Dž. Merlio, o taip pat tamsiu marmuru, atvežtu iš pietinės Lenkijos. Tiek daug marmuro ir taip meistriškai apdirbto nerasime jokiame kitame buvusios LDK žemės išlikusiame pastate. Apie tris virš altoriaus esančius langelius ir kitą čia matomą simboliką skaitykite knygelėje.

Martyno Ambrazo nuotrauka

Pažaislis – tai pats brandžiausias ir didingiausias visų laikų meno kūrinys buvusiose Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės žemėse

AR MES MOKAME JĮ "PERSKAITYTI"?

Knygelė yra gausiai iliustruota spalvotomis fotografijomis, schemomis ir žemėlapiais

2019 m. liepos mėnesį atspausdinta 100 egzempliorių tiražu

Nusipirkti "Humanito" 

internetiniame knygyne

Pavartyti Kauno knygyne "Tūkstantis ir viena knyga" Vilniaus g. 11

Nemokamai pasikrauti juodai-baltą pdf paspaudus šią nuorodą

Pažaislis – tai XVII a. antrosios pusės kompleksas, apimantis kamaldulių ordino vienuolyną su Švč. Mergelės Marijos Apsilankymo bažnyčia. Ansamblis laikomas vienu tobuliausių brandžiojo baroko pavyzdžių Šiaurės ir Rytų Europoje.

 

Žymiausi XVII a. avangardo elementai, sukurti Italijoje ir ypač Romoje, buvo perkelti į Pažaislį ir ištobulinti. Sakoma, kad XVII a. antrojoje pusėje Europos civilizacija išgyveno kulminaciją. Pažaislis yra ta vieta, kur tobulai sukoncentruoti ir suderinti to laikotarpio architektūros, stiuko lipdinių, freskų ir kiti meniniai sprendimai. Būtent čia galima rasti tai, kuo visais laikais pasižymėjo Vakarų menas – proporcijas, religiją, filosofiją, natūralų apšvietimą, meistriškumą, išskirtines medžiagas ir išmintį.

 

Šioje knygelėje klausiama kokie konkrečiai ansamblio elementai yra svarbūs, kodėl tokiais laikomi ir kaip juos atpažinti. Kokie simboliai ir kokios prasmės yra užkoduotos architektūriniuose ir meniniuose spendimuose. Galų gale, kodėl tobulo grožio elementai yra sudėlioti taip, kad nebūtų lengva juos pamatyti.

 

Pažaislyje neužtenka žvalgytis ir grožėtis, reikia gebėti pamatyti ir suprasti.
Tik tada šis šedevras atsivers visu savo grožiu ir taps tobulu pagalbininku „skaitant“ kitus Vakarų civilizacijos kūrinius, atrandamus visame žemyne nuo Italijos iki Suomijos ir sukurtus ilgame daugiau kaip tūkstančio metų laikotarpyje nuo viduramžių iki mūsų dienų.

2020 Rūstis Kamuntavičius